Saturday, March 13, 2010

Usah Fobia Dengan UMNO

Salam perpaduan.

Tidak lama dahulu PAS Reform melenting apabila Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengeluarkan kenyataan bahawa UMNO telah mengalami perubahan baik apabila tidak lagi menganggap agama terpisah daripada politik. Terkini, mereka menyinga lagi apabila Naib Presiden PAS, Ust. Nasharudin Mat Isa menghadiri pelancaran buku Natrah bersama Timbalan Perdana Menteri.


Mereka menolak perpaduan Melayu atas alasan ianya propaganda dan senjata sulit UMNO semata-mata. Ketakutan mereka mungkin ada asasnya kerana retorik perpaduan Melayu itu dimulakan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad apabila sokongan terhadap UMNO oleh orang melayu semakin merosot selepas pemecatan DS Anwar Ibrahim. Walau bagaimanapun, saya berharap istilah itu tidak akan menjadi fobia seterusnya menyempitkan pemikiran ke arah kebaikan bangsa Melayu dan umat Islam itu sendiri.


Buat rakan2 PAS Reform, harap sudi membaca komentar daripada seorang forumer TKO bernama stumpy ini, yang juga mewakili pandangan saya berhubung isu ini. Semoga dapat mmenghapuskan keraguan yang bersarang di hati.


Aku heran dgn extremisma dan phobia sesetengah Melayu setelah bergabung dengan PKR. PKR memanglah amat membenci UMNO kerana Ketua Umumnya dipecat dari UMNO. Dasar Perjuangan mereka bukannya bertujuan mendaulatkan kalimah Allah di bumi Malaysia. Sekarang ini mereka spt nak menabalkan DSAI sbg Perdana Menteri shj.

Kenapa phobia sangat dengan UMNO?. Jika kita lihat kemungkinan politik Malaysia ini pun, ancaman terhadap Islam itu memang ujud. Sekarang pun DAP telah menjadi majoriti, tetapi Lim Kit Siang menolak menjadi ketua untuk pilihanraya yang lagi dua tahun sahaja lagi. PR pun masa ni hanyalah sebagai pembangkang. Sekiranya Lim terima sekarang, jawatan itu mungkin memacu kejatuhan PR dalam piliharaya akan datang.

Hari ini ahli Gerakan telah mengesyorkan parti mereka keluar BN. Tidak mustahil MCA dan MIC juga tengah mempertimbangkan strategi terbaik utk mereka. Kalaulah mereka keluar selepas pilihanraya nanti dan bergabung dgn PR lalu mempunyai majoriti yang besar maka kita berpotensi berperdana menterikan Cina dengan struktur kerajaan yang jauh berbeza sekarang. Menteri pertahanan kita, Menteri Perdagangan kita mungkin AhChong dan Tong Seng. Dasar pendidikan dsb akan berubah. Apakah ini mustahil samasekali berlaku dalam senario sekarang? Pada masa itu ketua umum PKR mungkin dipenjara, pelapisnya jauh rendah kalibernya. Kalau Sabah dan Serawak menyokong PR mereka adalah kafir dan tidak ada kasihnya pada Islam.Oleh itu skarang kita play by eye and ear.

Apabila Islam terancam orang Melayu kena bersatu kerana orang Melayu adalah Islam. Sekalipun tahap Islam orang Melayu ini berbeza-beza harapan hanya pada mereka dan tidak pada orang kafir. Melayu yang khianati bangsa pun hanyalah pun setengah dari pemimpin dan pemuka UMNOshj. Orang UMNO kampung masih sayangkan Islam.

Kasihlah kamu pada PKR sekadarnya saja kerana boleh jadi satu masa nanti dia menjadi musuh kamu. Bencilah kamu pada UMNO sekadarnya saja kerana boleh jadi satu masa nanti dia menjadi sahabat kamu. Maknanya jangan extreme sangat.

Apa salah YB Nasa pergi majlis perasmian buku Fatini Yaacob. Mottonya perpaduan Melayu. Adakah kita umat Islam anti perpaduan Melayu, oleh itu jangan samasekali menjejakkan kaki kesana?... Kita tunjukkan kita bukan anti perpaduan. Majlis itupun bukan dibuat diatas platform UMNO.

Ayat dlm artikel itu semuanya ayat Fatini, bukan ayat PAS . Kalau dia sebut bab kerajaan perpaduan pun itu cakap dia, kenapa perlu tanya artikel itu karut atau tidak?

PKR mempunyai sejarah kebencian kpd UMNO yang berbeza dengan jamaah Islam PAS dan PKR bukanlah rujukan PAS dalam menentukan aktiviti dan pendirian. PKR tentang sebat, PAS tetap sokong sebat malahan minta prosedur dibaiki. PKR hina Islam, kau orang diam saja.

Bila mana ada anjuran kebaikan diatas pentas neutral, PAS jangan tolak tanpa alasan kukuh.

Kita bukan meninggalkan PR dengan hadir dimajlis itu. Kalau mereka tuduh mengkhianati kesepakatan dengan maksud nak kontrol apa yang boleh dan apa yang tidak, kita jangan duduk bawah telunjuk dan pressure mereka.

No comments:

Post a Comment